Решение
№ 15 от 30.05.2022г. по АНД № 20/2022 г.
Съдия – докладчик Сона
Гарабедян
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН, във вр. с чл. 189, ал. 8 от ЗДвП.
Образувано е по жалба, подадена от Д. В. Т., EГН: **********, с посочен адрес за призоваване: гр. П., ул. „…..” № …., ет. …., офис …. и с постоянен адрес: с. Я., област П., ул. „…” № …., против електронен фиш серия К № 5508289, издаден от ОД на МВР Смолян, с който за нарушение по чл. 21, ал. 2, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лева. Жалбоподателят моли електронният фиш да бъде отменен като неправилен, незаконосъобразен и издаден при съществени нарушения на процесуалните правила.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Поддържа подадената жалба, изложените допълнителни мотиви към нея, както и основанията за отмяна на процесния електронен фиш, изложени в депозирана молба – становище от 28.03.2022 г. Претендира разноски.
Ответникът по жалбата ОД на МВР Смолян, чрез процесуалния си представител гл. юрисконсулт Н.Ш. поддържа изцяло изложеното в писмено становище с рег. № 345000-3154/23.03.2022 г. на гл. юрисконсулт К. В.. Моли процесният електронен фиш да бъде потвърден като законосъобразно издаден. Претендира разноски.
РП - Смолян, ТО - Чепеларе, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание.
Съдът, като обсъди събраните по делото писмени доказателства и като взе предвид становищата на страните, приема за установено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е допустима, като подадена в срок от лице с правен интерес да обжалва. Разгледана по същество, същата се явява неоснователна.
Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 5508289 на ОД
на МВР Смолян е издаден срещу Д. В. Т. за това, че на 24.12.2021 г. в
15:01 ч. на път II-
В електронния
фиш е посочено, че нарушението е установено и заснето с автоматизирано техническо
средство № TFR1-М 617, като камерата е била насочена
към гр. Пловдив. Видно от клип № 10678, радар № 617,
направен на 24.12.2021 г. в 15:01 ч., който по смисъла на чл. 189, ал. 15 ЗДвП
представлява веществено доказателствено средство, лек
автомобил „…..“ с рег. № …… се е движил с измерена скорост
От справка от базата данни на КАТ е видно, че автомобилът към датата на нарушението е собственост на „….” ЕООД, ЕИК ……., със седалище и адрес на управление: с. Я., област П., ул. „….” № ….. От разпечатка от ТРРЮЛНЦ, се установява, че управител на дружеството към датата на констатираното нарушение, а и понастоящем, е жалбоподателят Д. В. Т..
По делото е
представено удостоверение за одобрен тип средство за измерване №
10.02.4835/24.02.2010 г. на БИМ, от което се
установява, че то е издадено на „Тинел Електроникс” ООД град София, относно мобилна система за
видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение тип „TFR1-M”,
вписано в регистъра на одобрени за използване средства за измерване под № 4835,
че срока на валидност на мобилната система е до 24.02.2020 г. Съгласно чл. 30
ал. 5 от Закона за измерванията, когато срокът на валидност на одобрения тип е
изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на
одобрения тип, се считат от одобрен тип. От протокол № 2-47-21 за проверка на
мобилна система за видеоконтрол от 13.12.2021 г. е видно, че мобилната система
за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение с идентификационен
номер 617/12, тип „TFR-1M” № 4835, е преминала
проверка в Лаборатория за проверка на анализатори за алкохол в дъха и радар скоростомери при Главна дирекция „Национална полиция”,
сектор „Управление на собствеността” – Полицейска техника на 13.12.2021 г. и
съответства на одобрения тип; че допустимата грешка при измерване на скоростта
до
Приобщен е
протокол за използване на АТС от 29.12.2021 г., от
който се установява, че контрол на скоростта на движение на МПС на 24.12.2021
г. е извършван с АТС TFR1-M № 617 на път II-86 81+
Съгласно чл.
21, ал.1 от ЗДвП при избиране скоростта на движение на водача на пътното
превозно средство от категория В, е забранено да превишава
Съгласно чл. 188, ал. 2 от ЗДвП, когато нарушението е извършено при управление на МПС, собственост на юридическо лице, предвиденото в закона наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от него, на което е предоставил управлението на това МПС. Доколкото в конкретния случай автомобилът е собственост „…..” ЕООД, ЕИК ……, съдът намира правилно налагането на глоба на неговия управител Д. В. Т.. Доколкото липсват доказателства и не се навеждат твърдения Т. да е подал писмена декларация по чл. 189, ал. 5 от ЗДвП, в която да посочи данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство, с което да обоснове отпадане на отговорността си, съдът приема, че именно той е бил негов водач.
Електронният фиш е своеобразен властнически акт с установителни и санкционни функции. В този смисъл същият има характеристиките на АУАН и НП по отношение на правното му действие, но формата и начинът му на издаване са регламентирани само и единствено в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП без да са приложими правилата на ЗАНН за форма, съдържание и реквизити. Според чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното и заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
В конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяващ вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения със заповед на министъра на вътрешните работи образец.
Съдът не споделя твърдението на жалбоподателя за допуснато съществено нарушение на процесуалните правила.
Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствие на контролен орган и на нарушител, се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Цитираната разпоредба предвижда установяване на нарушението в един последващ момент, в който нарушителят не е на местонарушението, което дава възможност за издаване на електронен фиш. От друга страна, съгласно чл. 9, ал. 3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата по време на измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата на движение, поради което физическото му присъствие не изключва отново възможността за издаване на ел. фиш. В настоящия случай не се установиха данни за обстоятелства, които да доведат до опорочаване начина на констатиране на нарушението – едновременно присъствие на контролния орган и нарушителя при установяване и заснемане на нарушението, което би изисквало съставяне на АУАН, а не на електронен фиш.
Процесният електронен фиш съдържа всички реквизити,
предвидени в чл.189, ал. 4 от ЗДвП, а именно: териториалната структура на
Министерство на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението,
мястото на извършване на нарушението - път II-86 81+
Санкцията е определена правилно. Съгласно чл. 182, ал. 2,
т. 2 от ЗДвП водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се
наказва за превишаване от 11 до
Жалбоподателят твърди, че пътен знак В26,
въвеждащ забрана за движение със скорост по – висока от
Видно от плана за организация на движението в процесния участък, изискан от Областно пътно управление
Смолян, при движение в посока от гр. Пловдив към гр. Смолян преди
бензиностанция „Круиз“ са поставени два пътни знака В26 „Забранено е движението със скорост, по-висока от
означената”. На км 81+500 е поставен знак В26, забраняващ движението със скорост, по-висока от
В ЕФ неправилно е посочено мястото на знак В26, забраняващ движението със скорост, по-висока от
По делото са представени заверени копия на разпоредително
писмо рег. № 3286з-8970/22.02.2018 г. на Главна
дирекция национална полиция, касаещо процесното АТС TFR1-М, ведно с приложенията към него, включително
ръководство за ползване на програма за подготовка и верифициране на нарушенията
заснети от TFR1-М от
Не може да бъде споделен изложения в допълнителните мотиви
към жалбата довод, че липсата на допълнителна табела Т2,
указваща дължината на пътния участък, за който важи въведеното с пътен знак В26 ограничение на скоростта, представлява основание за
отмяна на издадения електронен фиш. На първо място следва да се отбележи, че по
аргумент от разпоредбата на чл. 50, ал. 1 от ППЗДвП поставянето на такава указателна табела към знак В26
не е задължително, а е един от алтернативно посочените в закона начини за
определяне зоната на действие на въведеното ограничение. Съгласно посочената
законова норма забраната, въведена със знак В26 важи
до следващото кръстовище или до знак, който го отменя, или на разстояние,
указано с допълнителна табела Т2. В случая,
видно от приложения по делото плана за организация на движението в процесния участък между поставения пътен знак В26, ограничаващ скоростта на движение на МПС до
Предвид изложените по-горе съображения съдът намира, че правилно административнонаказателната отговорност на жалбоподателя е ангажирана на основание чл. 182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП. Правилно нарушението е квалифицирано по чл. 21 ал. 2, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
Съдът счита, че не са налице предпоставките за прилагане на чл. 28 от ЗАНН, тъй като конкретният случай не се отличава от останалите нарушения от същия вид, както и спрямо нарушителя не са налице многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства, нито само едно, но изключително такова, поради което липсва основание случаят да бъде квалифициран като маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.
С оглед на това, че наложеното на жалбоподателя наказание е в абсолютния размер, предвиден в санкционната норма, електронен фиш серия К № 5508289 на ОД на МВР Смолян следва да се потвърди като правилен и законосъобразен.
С оглед изхода от спора жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответната страна юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева, на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, във вр. с чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ.
Мотивиран от горното, съдът
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 5508289, издаден от ОД на МВР Смолян, с който на Д. В. Т., EГН: **********, с постоянен адрес: с. Я., област П., ул. „….” № …., за нарушение по чл. 21, ал. 2, във вр. с чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 2 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50 лева.
ОСЪЖДА Д. В. Т., EГН: **********, с постоянен адрес: с. Я., област П., ул. „….” № ….. да заплати на ОД на МВР Смолян сумата 80 лева /осемдесет лева/ разноски по делото, представляващи юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, във вр. с чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд - Смолян.